Salam dunia...

Saturday, December 5, 2009

Firman Allah SWT..

َإِنْفِرُواْ خِفَافًاوَثِقَالاً وَجَهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِى سَبِيلِ اللهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌلَّكُمْ إِن كُنْتُمْ تَعْلَمُون (سورة التوبة,9 : 41)

"Berangkatlah kamu baik dalam keadaan rasa ringan maupun dengan rasa berat, dan berjihadlah kamu dengan harta dan dirimu(jiwamu) di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui."

Seruan untuk terus berdakwah dan menyampaikan dakwah Islam ini semakin hari semakin difikirkan..Tapi bagaimana hendak dimulakan? Ya, banyak caranya.Salah satu melalui usrah-usrah kumpulan yang diadakan..sedar atau tidak, kita punya tanggungjawab untuk menyebarkan agama Islam ini..

Firman Allah SWT melalui ayatNya di atas, mengkhabarkan kepada kita bahawa sama ada kita berasa ringan atau berat, kita mesti berbuat..JIHAD..

Satu perbualan kecil, dan ia masih terbeban difikiran.."Apa bezanya aku boleh solat atau tak, sama ja..".Seorang lagi jawab,"kita mesti jadi seorang yang Islam(mengamalkkan nilai Islam dalam setiap pekerjaan)..dan orang tu balas "aku bukan nak jadi macam tu"..Dan kata-kata itu dijawab kawannya "Tak pa lah, kita tunggu mungkin satu hari kamu akan berubah."..melalui qisah ni, aku asyik fikir apa yg harus dilalukukan..Insya Allah sedikit demi sedikit kesedaran mesti diberi,,dan yang akhir adalah DOA..Itulah penguat seorang MUSLIM yang jangan sesekali ditinggalkan(pesanan buat diri).

Duhai sahabat, bukan mudahkan kita nak tegur orang atau memulakan utuk bercakap tentang sesuatu yang kita rasa kita nak tegur..Nak tak nak kena berlemah lembut dan sabar.Lain orang, lain rentaknya..jadi cara nak tegur pun berbeza. Oleh sebab tu, kita mesti berbuat jugak walaupun hanya sekelumit usaha..usaha yang sikit dan kechil..Ayuh hati, kuatlah engkau.

Kisah Rasulullah ketika berdakwah di Ta'if kembali bermain diingatan..Baginda dibaling batu sehingga luka berdarah, namun tidak sedikitpun Baginda marah atau membalasnya. Sebaliknya, sentiasa mendoakan kebaikan.

Ironi bukan..kalau kita sudah pastilah akan membalasnya..Subhanallah, manis dan sabar sungguh pekerti Rasulullah..Itu lah dia qisah Da'ie sejati yang mesti dijadikan contoh. Mudah-mudahan, segala urusan dipermudahkan.

Syukur, Alhamdulillah..lahirnya aku sebagai seorang ISLAM-MUSLIM..kerana itu aku sedar, aku punya tanggungjawab. Cuma aku bimbang, kiranya tak dapat MEMBERI sesuatu pun dalam agamaku dan orang disekeliling...

DAN teman-temanku, kerna engkau juga bergelar MUSLIM(beragama ISLAM), ayuh kita gerak bersama memperkasakan kembali ISLAM dan menjulang nilai Islam dalam diri dan hidup kita..usahlah dilihat dari apa pekerjaanmu, tapi lihatlah dirimu sebagai seorang yang bergelar MUSLIM..banyak tanggungjawabnya..




...."Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah kami, Sungguh Engkau Maka Kuasa atas sesuatu"..Surah Al-Tahrim,66:8)

"Ya Allah, kuatkanlah hambamu ini dijalanMU..permudahkan segala urusanku..berilah aku jalan dan hidayahMU..dan janganlah biarkan hamba berputus asa.Ya Ar-Rahman, ku mohon kasihMU..kasihanilah hamba..Ku harap, aku dapat bertemu dengan MU, suatu masa kelak.Ameen...

No comments:

Post a Comment