Salam dunia...

Thursday, December 3, 2009

Ya Rasulullah..permergianmu pernah ditangisi..perjalanan hidupmu aku kagumi.


Sejenak bersama sirah Kekasih Allah, Nabi Muhammad S.A.W..sayu rasanya hati membaca dan menelusuri perjalanan baginda..Masya Allah.Sungguh hebat dugaan yang ditempuh insan yang bernama Muhammad Bin Abdullah ini.

Terasa ingin sekali bertemu dengan baginda, "Khatimul Anbiya'" ini..Terbit rasa syukur kerana Dia menjadikan aku sebagai salah seorang umat kepada kekasih agungNya..mudah-mudahan rasa cinta pada Nabiku ini hingga akhir hayatku dan tidaklah sekadar meniti dibibir atau pada tulisan ini semata.

"Biar apapun tomahan dan cacian orang kafir, namun Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam tidak peduli dengan semua itu..Baginda terus melangsungkan perjuangannya dengan penuh kesabaran serta bertambah giat lagi.

Firman Allah SWT melalui surat cintaNya(Al-Quranul Karim) yang bermaksud:

"Serulah(manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya, Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk. (Surah An-Nahl,16:25)

Dan firmanNya Allah lagi:

"Dan bersabarlah engkau(Muhammad) bersama orang yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengan mengharap keredhaanNya...(Surah Al-Kahf,18:28)

HIKMAH dan SABAR..Itulah jalan yang Allah berikan pada kita.Padanya punyai seribu kelebihan..Cara berhikmah..bagaimana ya?Berbuat baik..ya betol2.Sabar..sangat perlu supaya tak tersalah langkah akibat sikap terburu-buru..Sifat-sifat ini dimiliki oleh Rasulullah SAW..Kesimpulannya, kisah dan sirah hidup baginda mesti dibaca dan dihayati..Mudah-mudahan, coretan ini memberi semangat buat diriku untuk terus mengenali insan ini.."Dia Muhammad, Penutup Segala Nabi, Penyampai Rislah Suci.."

Renungan : Nabi Muhammad SAW memberitahu bahawa kematian adalah perpindahan. Ia bukan akhir bagi kehidupan. Takut kepada kematian tidak akan menyelamatkan diri dari kematian. Cinta kepada kehidupan tidak akan menangguhkan ajal.

" Ya Allah, kuatlah iman hamba..kuatkanlah cinta dan kasihku padaMu dan NabiMu."
Ameen.

No comments:

Post a Comment