Salam dunia...

Thursday, December 17, 2009

SALAM MAAL HIJRAH 1431

"Memantap Ukhuwah,Memperkasa Ummah"

Bismillahirrahmanirrahim…Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani dan selawat serta salam ke atas Nabiyyina Muhammad al-Mustafa S.A.W.

Alhamdulillah, syukur ke hadratNya, kerna hamba masih diberi peluang untuk berbicara di sudut ini..hari ini banyak benda yang bermain di kotak fikiranku.. tentang diri dan sempat “mengembara” di dunia khayalan..mungkin jugak satu impian yang mahu didakap erat..digenggam seampuh daya..

Hari demi hari berlalu..masa juga begitu..ia berlalu meninggalkan kita tanpa izin dan salam. Akhirnya, hari baru tiba dan menyapa pagi kita..
Insya Allah, kita bakal melangkah ke Tahun Baru Hijrah 1431 H..meninggalkan 1430H..

“Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah”

Itulah tema Ma’al Hijrah tahun ini. Sedap bunyinya..kalau ia menjadi kenyataan, pasti umat Islam hari ini akan menjadi sehebat ummat dahulu..UKUWAHNYA cukup ampuh, maka lahirlah ummah/masyarakat yang perkasa juga luar biasa.. Begitulah yang ku peroleh tatkala sempat menelusuri dan menyingkapi kisah umat terdahulu (kisah HIJRAH)..semangatnya tinggi menjangkau setinggi langit dan seluas lautan..Tapi, apakah aku juga memiliki semangat seumpama ini..? Ayuh fikir, fikirlah..

Kalau fikirkan kelemahan diri, memang sampai sudah pun tak akan habis..jadi aku perlu berHIJRAH..ya HIJRAH..

Qisah Hijrah Nabi Muhammad SAW dan para Muhajirin dari Makkah ke Madinah yang dibantu kaum Ansar di Makkah, akan segera kita dengar di corong-corong radio, televisyen, ceramah agama di masjid dan surau..ia adalah untuk memperingatkan kita tentang sebuah kisah agung yang membawa perubahan besar ke atas umat Islam dan agama Islam..sehingga kita juga bernafas dalam nikmat Islam ini..Subhanallah..inilah suatu usaha yang dilakukan dahulu dan kini kita mengecapinya dan mewarisinya..ISLAM & IMAN..

Ayuh, kita sama-sama singkap, lihat (melalui mata hati) dan renungi qisah Hijrah ini..mudah-mudahan dapat memberi aspirasi kepada diri yang masih bernyawa ini..supaya tak menyesal keesokan hari,,jom :

Dengan perintah Allah, Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Yathrib (Madinah). Baginda menyuruh Saidina Ali Karamallahhu wajhah untuk tidur di pembaringannya ketika pemuda-pemuda Quraisy mengepung rumah Baginda sebagai strategi mengelabui mata pihak lawan..Baginda berjaya keluar dari rumah tanpa disedari Quraisy..terus menuju ke rumah Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan menembus kegelapan malam dan bersama-sama menuju ke Gua Thur..berada di sana selama 3 malam..Saidina Abu Bakar merupakan sahabat yang sangat menyayangi sahabatnya..berkorban melindungi Nabi dan Rasul Yang Mulia Muhammad SAW yang begitu dicintainya.Menitis air mata menahan kesakitan. Asalkan Nabi selamat.. Sedar Nabi dari tidurnya, dek merasai air mata sahabat yang jatuh..begitulah hebat pengorbanan seorang sahabat yang tiada bandingannya…



Pemuda yang bernama Amir bin Fukhairah ditugaskan untuk mengembalakan kambing di sekitar bukit, bertujuan menghapuskan jejak Nabi sekaligus menghantar susu kambing kepada Nabi SAW dan Saidina Abu Bakar RA.

Seorang gadis yang bernama Asma’ Binti Abu Bakar pula sanggup, mendaki bukit, untuk menghantar makanan kepada Sang Muhajir Agung dan sahabatnya.

Akhirnya, pada hari Khamis 12 Rabi’uwwal Rasulullah tiba di Madinah setelah menempuh perjalanan panjang selama 12 hari yang dipandu oleh Abdullah Bin Arqas..




**Begitulah sedikit ringkasan cerita mengenai peristiwa Hijrah.. Selebihnya boleh la kita baca dari buku-buku sirah, supaya kita dapat tahu dengan lebih mendalam..baca sekali tak cukup, biar berulang kali baru dapat “feel”..insyaAllah AnaKhalifatullah juga mahu mengerti dan memahami dengan lebih mendalam qisah HIJRAH ni..seterusnya sama-salam lah kita kutip ‘ibrah/pengajaran/iktibar dari peristiwa HIJRAH ini..Insya Allah..Rabbuna yusahhilna..

1 comment:

  1. moga2 hijrah ini mmbwa kita berubah
    moga2 hanya krn ALLAH
    moga2 kt trus dlm iman dn islam
    srta rahmat dn hidayah NYA
    salam ukhuwah mahabbah

    ReplyDelete